Zanim przejdziemy do podstawowej kwestii, jak radzić sobie ze stresem w środowisku pracy, należy zwrócić uwagę na kilka faktów. Stres jest niezbędny do działania. Jednak kiedy zdenerwowanie wymyka się spod kontroli i utrudnia realizację celów, prowadząc tym samym do niepowodzeń, należy zastanowić się, jak przekuć stres w energię do działania i sprawić, aby stał się on naszym sprzymierzeńcem.
Szkolenie radzenie sobie ze stresem – poznaj podstawowe techniki:
Aby skutecznie zapanować nad destrukcyjnym stresem, należy pamiętać o kilku zasadach:
- oddziel emocje od racjonalnego myślenia: nie daj się wyprowadzić z równowagi – zadawaj konkretne pytania, które ostudzą emocje i wprowadzą rozmowę na odpowiednie tory
- zanim rozpoczniesz ważną prelekcję lub prezentację, przygotuj się do niej: stwórz plan, spróbuj opracować odpowiedzi na pytania, które mogą paść
- nie czekaj z wykonywaniem zadania do ostatniej chwili – deadline wzmaga stres, projekty robione na ostatnią chwilę nie są należycie i starannie wykonane
Powyższe elementy składają się na techniczne przygotowanie do stresujących sytuacji. Ich zadanie jest niejako profilaktyczne – dobre szkolenie radzenia sobie ze stresem to jednak nie tylko strona techniczna. Równie ważnym aspektem jest kontrola umysłu i wykorzystanie mechanizmów psychologicznych.
Przyznaj się do lęku – dzięki temu jesteś silniejszy, nie słabszy!
Pierwszym krokiem do pokonania stresu, a także nałogów czy tkwienia w ideologii jest przyznanie się do lęku. To strach i lęk powodują, że wpadamy w sidła ideologii, zachowujemy się nieracjonalnie w środowisku pracy oraz dokonujemy nietrafionych wyborów. Aby zniwelować stres należy zadać sobie następujące pytania:
- Czego się boję w związku z prelekcją/wykładem/projektem/rozmową?
- Co się stanie, jeśli plan się nie powiedzie? Co może się wydarzyć, gdy zrealizuje się najczarniejszy scenariusz?
- Co muszę zrobić, krok po kroku, aby wyjść zwycięsko z sytuacji, która napawa mnie lękiem? Czy mam odpowiednie narzędzia do wykonania tego zadania?
- Gdzie mam szukać sprzymierzeńców? Kto może mi pomóc? Z czyich wskazówek warto skorzystać?
- Jak w podobnej sytuacji poradziły sobie osoby, które odniosły w tym temacie sukces? Jakie błędy popełniły osoby, których projekt/wykład/sprzedaż zakończyła się fiaskiem?
Podczas wykonywania zadań staraj się skupić na pojedynczych czynnościach. Metoda małych kroków ma wysoką skuteczność i została sprawdzona przez wiele osób. Dzięki niej całe trudne zadanie, które można podzielić na mniejsze etapy, staje się łatwiejsze do wykonania i równocześnie redukuje lęk związany z niepowodzeniem do minimum. Szkolenie radzenie sobie ze stresem jest przydatne w wielu dziedzinach i pomocne zarówno dla szeregowych pracowników, kadry menedżerskiej, jak i administracji czy działu HR.
Zobacz jak zorganizować ciekawe spotkania i imprezy integracyjne online: https://www.projektgamma.pl/integracja-edutainment/team-building-online